OEE Business Case på 5 maskiner og 2 operatører

Nedenfor viser vi en business case på investering i en OEE-løsning. Eksemplet er beregnet for OEE på 5 maskiner med 2 operatører.

Investering de første 12 måneder

  • 1 DIAP-gateway
  • 1 alt-i-én PC’ere (én til hver 5 maskiner for registrering af stopårsager)
  • 2 Tablets håndholdt til betjening (1 til hver operatør)
  • Storskærm 50″ til overblik over OEE-data i produktionen i realtid
  • DIAP-OEE-software licenser på 5 målepunkter
  • Kabler og installation mm.
  • Hjælp til installering, indkøring, stopårsager mm.
  • Møde efter cirka 4 ugers dataindsamling, hvor vi optimerer løsningen, brugerflader, storskærme mm.

Samlet cirka kr. 110.000 + moms.

Mulig besparelse?

  • 5 maskiner med 1 skift i 220 dage per år
  • 2 operatører i 1 skift passer 5 maskiner
  • Maskinomkostninger per time/maskine er 1.000 kr. (løn, energi, afskrivninger mm.)
  • Maskinernes udnyttelsesgrad forbedres med 5% (meget realistisk)
  • Besparelse per år = Kr. 900.000 (år efter år…) / eller en forøget kapacitet uden omkostninger!
  • Hvis man kan kapitalisere hele besparelsen, så går beløbet direkte på bundlinjen.
  • Hvis man har en normal profit på 10%, så svarer det til en øget omsætning på ca. 9 mio. kr.

Tilbagebetalingstid: ca. 3 måneder

Se Excel-ark med business case beregningsgrundlaget.

Bemærk: DIAP OEE-licensprisen pr. enhed falder når der kobles flere maskiner på løsningen. Så business casen bliver bedre ved flere maskiner.

Læs mere om Stoptidsregistrering og OEE til produktionsoptimering

top